- Home
- Projekty
- DOBRÉ OTÁZKY pro environmentální výchovu
METODA DOBRÝCH OTÁZEK
Způsob, jakým učitel klade otázky, je velmi důležitý. Ovlivňuje to, jak se žáci učí, i to, jak se cítí.
Metoda „dobrých“ otázek je úžasnou možností, jak v žácích podporovat zvídavost, kreativitu, spolupráci a chuť se učit. Představili ji zahraniční autoři (Sullivan, Clark a Lilburnová) nejprve v didaktice matematiky a v roce 2010 ji začala Kateřina Jančaříková za podpory didaktiků matematiky (Novotná, Jančařík, Clark, Sullivan) využívat také pro EVVO a didaktiku biologie. Metoda se však výborně uplatní ve všech předmětech a oborech.
„Dobré“ otázky jsou specifickým typem otevřených (zjišťovacích) otázek. Jejich kladení má velký potenciál.
- Provokují žáky k přemýšlení a kreativitě, motivují k učení.
- Nemají pouze jednu správnou odpověď, ale mnoho, takže prakticky všichni žáci mohou odpovědět dobře a
zažít úspěch, což podporuje kooperativní atmosféru ve třídě bez zbytečné rivality.
- Umožňují učiteli, aby se z odpovědi o žácích něco dozvěděl.