Pilotní realizace

  • Home
  • Projekty
  • Krajina klíčem ke klimatu
  • Pilotní realizace

Úvodní terénní exkurze s odborníky – září / říjen 2024

Počátkem školního roku jsme vyrazili na úvodní terénní exkurzi, jejímž cílem bylo žáky zaujmout, ukázat jim pestrost a rozmanitost přírody a představit jim příklady dobré praxe v péči o krajinu v době klimatické změny. Vyrazili jsme do rašelinišť na Jizerku a/nebo do obnovených mokřadů v Jablonném v Podještědí. Žáci se od lektorů i vlastními pokusy a pozorováním dozvěděli, jakou teplotu mají během dne různé povrchy, jak mohou tůně přispívat k ochlazení krajiny i zvýšení biodiverzity, proč stromy fungují jako přírodní klimatizace a jak může meandrující tok zmírnit dopady povodní. Skupiny si podle svých preferencí vybraly jednu z lokalit. Obě zvolená místa toto vše skvěle demonstrují.

5. třída – terénní exkurze do mokřadů u Jablonného v Podještědí (exkurze vedena odborníky ze společnosti Čmelák - Společnost přátel přírody)

6. třída – terénní exkurze do mokřadů u Jablonného v Podještědí (exkurze vedena odborníky ze společnosti Čmelák - Společnost přátel přírody)

7. třída – terénní exkurze do mokřadů u Jablonného v Podještědí (exkurze vedena odborníky ze společnosti Čmelák - Společnost přátel přírody)

8. třída – terénní exkurze do rašelinišť na Jizerku (exkurze vedena odborníky ze společnosti Společnost pro Jizerské hory, o.p.s.)

Poznáváme život v tůních

Simulace přívalových povodní v krajině

 

5denní pobyt v ekocentru STŘEVLIK v Oldřichově v Hájích – říjen / listopad 2024

Na exkurzi jsme navázali 5denním pobytem v ekocentru STŘEVLIK v Oldřichově v Hájích. Cílem bylo získat potřebné znalosti a dovednosti k následné práci na vlastním projektu. Žáci se nejprve základně zorientovali v problematice klimatické změny a v jejích projevech v krajině kolem nás. Pak jsme se zaměřili na to, co dělat, aby nás tahle změna tolik nebolela. Naučili jsme se rozpoznávat v krajině prvky, které riziko jejích projevů zvyšují a naopak zmírňují. Žáci zjistili, že je důležité zadržovat vodu v krajině (a tím ji mimo jiné ochlazovat) - a k tomu že nám pomáhá například meandrující potok, zelená střecha nebo vsakovací dlažba. Tato i další adaptační a mitigační opatření jsme nejprve hledali v areálu ekocentra a později mapovali i v širším okolí. Zároveň jsme se učili v krajině rozpoznávat i místa, které naopak riziko nepříznivých projevů zvyšují. Navrhovali jsme řešení problémů místních obyvatel, kterých se změna klimatu dotýká v každodenním životě. Nakonec si žáci ve skupinách zahráli na architektonické kanceláře a všechny nově nabyté znalosti zúročili při vytváření modelů ideální obce Oldřichov v Hájích tak, aby byla obec příjemným místem pro život a zároveň byla odolná v době klimatické změny. Své návrhy prezentovali před “obecním zastupitelstvem” tvořeným lektory, pedagogy a spolužáky. Nanečisto si vyzkoušeli, jak prosazovat své vlastní projekty před autoritou.

Simulace řešení problémů místních obyvatel

Modelování krajiny u řeky Jeřice

 

Mapování okolí školy vzhledem k projevům klimatické změny – leden - duben 2025

Žáci si společně s pedagogem vybrali území v okolí své školy, které chtějí v rámci projektu mapovat a zjistit, jak na něj působí klimatická změna. Pomocí aplikace QFiled anebo na papírovém mapovém podkladu mapují místa klimatickou změnou zranitelná i ta, která jsou již nějakým způsobem opatřena adaptačními či mitigačními opatřeními. V krajině tedy hledají např. nepropustné povrchy, po kterých nám voda uteče z města pryč, ale také zelené střechy, které nám pomáhají vodu ve městě zadržovat. Při prvním mapování okolí školy doprovází žáky lektor, aby jim správný postup mapování připomněl. Pro oživení tématu jsme zahrnuli také simulační hru Jak se žije v Podnebíně, kde žáci jako vedení obce hospodaří se svým rozpočtem a snaží se svým obyvatelům zavedením vhodných opatření zajistit kvalitní život i v době klimatické změny. Další mapování už plánuje pedagog podle možností skupiny. Jako pomůcka při mapování žákům slouží Klíč k mapování adaptačních a mitigačních opatření.

5. třída – Mapování v aplikaci QFiled na školních tabletech

6. třída – Mapování na papír

7. třída – Mapování v aplikaci QFiled na školních tabletech

8. třída – Mapování v aplikaci QField na mobilních zařízeních žáků

Jak se žije v Podnebíně

Práce s klíčem při mapování

 

Exkurze s odborníkem představující projevy a dopady klimatické změny v terénu – duben / květen 2025

Cílem jarní exkurze bylo seznámit žáky s dopadem klimatické změny přímo na přírodních ekosystémech a představit jim opatření, která se v tomto již podnikají. Obě varianty exkurze byly zaměřeny na ekosystémy vodní.

5. třída – Exkurze na rybník Dubák a meandry Smědé vedená Mgr. Martinem Pudilem z Katedry biologie a ekologie FP TUL

6. třída – Exkurze do Podtroseckých údolí vedená Mgr. Václavem Lukou z RP Liberecko AOPK ČR

7. třída – Exkurze do Podtroseckých údolí vedená Mgr. Václavem Lukou z RP Liberecko AOPK ČR

8. třída – Exkurze na rybník Dubák a meandry Smědé vedená Mgr. Martinem Pudilem z Katedry biologie a ekologie FP TUL

Průzkum ekosystému rybníku Dubák

Pozorování života v Podtroseckých údolích

 

Badatelství: teplota povrchů a jejich propustnost – květen / červen 2025

Pomocí badatelských aktivit jsme s žáky zkoumali teploty povrchů v okolí školy a také jejich propustnost. Nejdříve jsme se seznámili s principem fungování termokamer a pokusili se odhadnout, jakou teplotu budou mít různé druhy povrchů. Zaměřili jsme se na povrchy typické pro okolí škol, tedy na asfaltový povrch, propustnou dlažbu, trávník a pěšinu bez dlažby. Teplotu jsme pak změřili pomocí termokamery a také klasickým venkovním teploměrem. Následně jsme změřili pomocí vsakovací zkoušky také propustnost těchto povrchů. Porovnáním výsledků jsme si ověřili, že povrchy, které jsou propustné, bývají chladnější než povrchy nepropustné. Z toho jsme vyvodili, že ve městech potřebujeme více propustných povrchů, které vodu zadržují ve městě a umožňují její výpar a tím i ochlazování města.

Příprava vsakovací zkoušky

 

Návrhy adaptačních či mitigačních opatření a jejich prezentace – červen / září 2025

Na základě svých mapových podkladů a získaných znalostí vymýšlí žáci projekt adaptačního či mitigačního opatření v mapované lokalitě. Žáci chystají své projekty na veřejnou prezentaci. Součástí prezentace projektu je představení toho, co vlastně žáci chtějí změnit, jak to bude asi vypadat, jaký materiál bude na realizaci potřeba, kolik si myslí, že to bude stát, za kým kvůli realizaci musí jít, co je potřeba vyřídit apod. Následně svůj projekt také prezentují a na prezentaci navazuje diskuze.

5. třída – Prezentace před ředitelem školy a zástupci magistrátu města Liberec

Projekt 1 Vodní nádrž (na pozemku školy)

Projekt 2 Stromy generace (ve veřejném prostoru)

6. třída – září 2025

7. třída – září 2025

8. třída – září 2025

Prezentace projektů 5

 

Vyhodnocení projektu – červen / září 2025

Po prezentaci se vracíme s žáky nejdříve k projektu, abychom zjistili, jaké pocity mají ze své práce, jak postupovat dále, pokud chtějí projekt realizovat. Následně se ohlížíme za celým školním rokem, kdy jsme se společně věnovali tématu klimatické změny. Mapujeme její souvislosti, přemýšlíme, co nového jsme se naučili a dozvěděli. Máme za sebou velký kus práce a to je potřeba oslavit.

5. třída – červen 2025

6. třída – září 2025

7. třída – září 2025

8. třída – září 2025

Mapujeme souvislosti klimatické změny

Zvládli jsme to!

 

Liberecký kraj Svět včel Ekovýchova LK Ekopobyt Ekopobyt Ekopobyt